Folgarida, Italien, uge 5

Fortalt af Klaus Duedam
Årets hovedtur gik til Folgarida med Dan//Ski. Desværre meldte nogle få fra, så vi var i alt 33 der drog af sted mod de italienske Dolomitter. 4 skulle med bus og 29 skulle med fly. Efter sigende var alle tilfredse med deres valgte transportform.
Vores hotel, Hotel Alaska, ligger ikke direkte i forbindelse med byen, til gengæld ligger den direkte til pisten. Hotellet er rigtig godt, værelserne store og med tv samt altan. I kælderen er der skirum, støvlerum, sauna og mulighed for at få massage. Maden indtages i overdådige mængder i ”spisesalen” og den efterfølgende kaffe, store cognac og øl indtages i en hyggelig bar.
Efter udlevering af liftkort, leje af støvler og ski, var der piste rundvisning. En stor del var med, men der var også en del der valgte at lave sin egen piste rundvisning. Vi fandt hurtigt sammen i nogle grupper og gik så i gang med at udforske skiområdet. Området er helt fantastisk, med mulighed for masser af skiløb på brede velpreparerede italienske boulevarder. Da der ikke var faldet naturligt sne siden d. 26. dec. var snekanonerne på arbejde i mange af døgnets timer. Og med en temperatur på -5 til -10 grader, næsten ingen vind, samt sol fra en skyfri himmel, resulterede i en fantastisk uge med kun få ”Uhh jeg fryser”-udbrud.
Tirsdag aften var der vinsmagning fra et af de lokale områder, med diverse hvide og røde vine. Med en pris på kun €10 var interessen ret stor for dette arrangement. Der var sågar enkelte der følte sig lettere opstemte af den gode vin.
Onsdag aften var der dækket festligt op i spisesalen, selv tjenerne var klædt ud. Det var jo fastelavn der skulle fejres. Derfor fik vi 5 retter til aften og i baren var der linet op med Italiens svar på Ole Erling, så de ømme muskler kunne bruges til noget andet end skiløb.
Torsdag var der arrangeret en tur til Passo Tonale, med skiløb på gletscheren. Desværre måtte Bodil en tur på skadestuen med et forvredet knæ, efter en rutschetur ned af gletscheren. Det ene af kun 2 uheld på turen. Det andet stod Carsten for, da han prøvede at banke hul i sneen med sit hoved. Resultat; 24 timer til observation for hjernerystelse og ikke mere på snowboard. Øv. Turen ned fra gletscheren foregik enten via en sort piste eller med kabineliften. Efter turen ned af pisten, spurgte Alex tørt: ”Hvornår bliver den sort?”
Lørdag var hjemrejsedag for alle, både for bus og fly. Skyerne lå tungt i dalene, men vi fik da en hel dag på ski alligevel.
Om bord på flyet hjem, var der tid til lidt status over årets skitur. Der var sne nok, fine pister, ikke de helt store udfordringer, masser af solskin, mange spændende oplevelser fra det italienske køkken, fin italiensk vin, dejligt hotel, fantastiske REJSELEDERE, vidunderlig massage. Ja der var faktisk ikke noget der var skidt, det skulle da lige være italienernes engelske og så Polenta.
Til sidst en lille reminder til jer der endnu ikke har skrevet på Dan//Ski’s hjemmeside: Skynd jer at gå ind på www.danski.dk og skriv en lille hilsen.
Tak til alle for en fantastisk skitur
Klaus Duedam

Se billeder af:

Bjørn

Søren

Klaus

Niels

Verner

www.kildebakkenskiklub.dk © 2007 • info@kildebakkenskiklub.dk

- når det skal være sjovt på ski

opdateret d. 14.11.2007