tilbage til Billedarkiv

Svæveflyvning, 2005

Fortalt af Klaus Duedam
Kildebakkens Skiklub er ikke bare i skiklub, der står på ski. Vores mål er at samles til sociale arrangementer, så derfor tog jeg ansvaret for at arrangere en tur til Midsjællands Svæveflyveklub i august 2005. Klubben havde indvilliget i at stille et par fly og piloter til vores disposition, så vi kunne komme op og se det hele lidt fra oven.

20 personer, de fleste fra klubben, havde meldt sig til en hyggelig eftermiddag, så vi håbede alle på godt vejr den dag. Vejret viste fra den gode side (tak Klaus), så det skulle blive rigtig godt. Efter at vi havde skrevet os på en liste, for at holde dtyr på rækkefølgen, var det bare at vente på at det blev ens tur. Nysgerrigt blev der set på at de andre kom op at flyve, samt at se deres ansigtsudtryk, når de kom den igen.

Endelig blev der sagt ”så er det Klaus’ tur”! Spændt blev jeg iført en faldskærm og derpå placeret i det lille svævefly. Jeg fik en kort instruks i instru-menterne og så blev taget lukket ned over piloten og jeg. Svæveflyet var fastgjort med en wire til et kraftigt spil, nede i den anden ende af marken og efter klartegn, blev vi bumpende trukket i gang. Med ét lettede flyet og så steg vi stejlt mod himlen. En

fantastisk fornemmelse. Efter at vi havde sluppet wiren, fløj vi rundt i den klare blå himmel fr at finde disse specielle opadgående varme vinde, der holde os oppe. Efter en ca. 10 min. Var det overstået og vi lagde an til landing på marken, hvorfra vi kort forinden havde påbegyndt vores tur.

Da jeg havde overstået min tur og vi havde trukket flyet tilbage til start, var det tid til at tænde op i grillen. Eftermiddagen skulle af-sluttes i godt selskab med piloter, hjælpere hinanden, omkring en god middag. Der blev grillet, hygget, spist, hygget, grint osv. Vi fik betalt de kun 125,- en start kostede og fik så vendt næsen hjemad, da vi havde drukket kaffe i solnedgangen.

Tak til alle som var med til at gøre turen til en fantastisk oplevelse, der vil blive gentaget.

tilbage til Billedarkiv

Se billeder af:

opdateret d. 26.09.2007

www.kildebakkenskiklub.dk © 2007 • info@kildebakkenskiklub.dk

- når det skal være sjovt på ski